Bon Courage

19 mei 2019 - Aubonne, Frankrijk

Inmiddels ben ik alweer een maand op weg. Het is boeiend om de landschappen te zien veranderen. Het wordt nu duidelijk bergachtig. De Jura komt eraan. De eerste koebellen hoorde ik een paar dagen terug al. Dat je een maand verder in het seizoen bent zie je ook goed aan de natuur en de landbouw. Vrijwel geen kale akkers meer en er wordt volop gehooid. Wat opvalt is dat je hier, in tegenstelling tot in Nederland, overal kalveren bij de koeien in de weiden ziet. De afgelopen week heb ik heel goed weer gehad, niet te warm en vrij zonnig.  Prachtige routes gelopen, zoals je op de foto's wel kunt zien.  Ben nu in het dorpje Aubonne en slaap in een oud château in een mooie grote kamer met een hoog plafond.

Een paar dagen terug liep ik In het dorpje Le Pailly een kerk binnen om wat rond te kijken en even te zitten. Juist op het moment dat ik de kerk weer wilde verlaten kwam er een mevrouw naar binnen die aan de overkant van het plein bleek te wonen. Ze vroeg me of ik misschien koffie wilde. Dat sloeg ik niet af. Onderweg kom je namelijk sporadisch een koffiebar of iets dergelijks tegen. Ze had me de kerk zien binnnen gaan. Eenmaal in haar keuken vroeg ze of ik ook wat wilde eten. Uiteindelijk werd het een complete lunch met brood, salade, omelet en koffie met koek. Daarna heeft ze me het kasteel laten zien dat vlak achter de kerk ligt. Weer zo'n bijzondere ontmoeting!

Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook momenten zijn dat het tegen lijkt te zitten. Kleine dingen die je humeur bederven. Afgelopen week had ik zo'n moment. Ik kreeg onderweg een afmelding  van een reservering voor een overnachtingsplaats voor de volgende dag. Het hotelletje was vol vanwege een bruiloft. Het was de enige optie in die plaats. Even daarvoor was gebleken dat bij één van mijn loopstokken de rubber dop was doorgesleten. Het staal prikte er doorheen en veroorzaakte een irritant getik op de grond. En op de Windy-app had ik die morgen gezien dat er veel regen werd verwacht voor de komende dagen. Kortom, somberheid. Zouden ze dit nu bedoelen met 'jezelf tegenkomen'? Ik probeerde me moed in te praten en de dingen te relativeren, maar het werkte niet echt. Wat wel werkte was dit. Er passeerde een camper, hij toeterde en stopte even verderop. Een Fransman stapte uit en liep naar me toe. Waar ga je heen, vroeg hij. Ik vertelde hem dat ik onderweg was naar Rome. Vol trots vertelde hij daarna dat hij 4 jaar geleden van huis naar Santiago de Compostela was gelopen, 2000 km. Hij wenste mij 'bon courage'. Hij realiseerde zich niet dat het precies op het moment was dat ik dat nodig had. Met goede moed liep ik weer verder. Een klein uur later naderde ik Besançon, een wat grotere plaats met een groot winkel- en bedrijventerrein aan de kant waar ik de stad binnenliep. Ik zag een sportwinkel en ja hoor, daar verkochten ze rubber doppen voor Leki stokken. Vrolijk vervolgde ik mijn weg :). Met de overnachting is het ook goed gekomen al moest ik daarvoor wel de route aanpassen. En de regen, ach, het meeste valt naast je.

Nog een paar dagen dan passeer ik de grens met Zwitserland.

Bedankt voor alle reactie op het vorige verhaal!

1. Xandra van der Kruk-Ras:
    19 mei 2019
    Kijk, dat is nou omdenken. Voortaan als er regen valt denk ik ook “ach, het meeste valt naast me!”
    Loop ze!
    Groet uit Rotterdam
  2. Arjan:
    19 mei 2019
    Weer mooi om je verslag en vorderingen te volgen. Zwitserland mooi land. Geniet ervan.
    Grt
    Arjan
  3. Joke:
    19 mei 2019
    Zo zie je toch maar: er geschiedt niets bij geval!!
    Hoop dat het weer een beetje rekening met je zal houden de komende dagen. 😉
  4. Marjan Uithol:
    19 mei 2019
    Mooi verhaal en foto’s weer! Wat leuk om te lezen dat je zo goed kan ‘omdenken’! Blijf positief en geniet weer van je verdere tocht. Groetjes uit Valkenswaard 👍🏻
  5. JanPeter:
    19 mei 2019
    Tjonge Jan: ik moet bekennen dat ik wel een beetje jaloers ben. Wat een ervaringen! Aan de hand van je verhalen volg ik je op de voet, we kijken er steeds weer naar uit. Heel boeiend; heel mooi. Een hartelijke groet!
  6. Wim en Loes de Bruin:
    19 mei 2019
    Prachtige foto's weer Jan, en fijn om zo mee te mogen lezen! Een hartelijke groet uit -nog- Stolwijk, Wim en Loes
  7. Els Diepenbroek:
    19 mei 2019
    Wat een mooi verhaal en prachtige foto's.
    Met de regen zal ik aan je denken.
    Veel succes en geniet ervan🙋‍♀️
  8. Andries:
    19 mei 2019
    Als we tijdens een fietstocht weer eens natregenen zegt een vriend van mij: "Wat Hij nat maakt maakt Hij ook weer droog".
    En je weet dat na regen altijd weer zonneschijn komt. Volhouden dus: het komt goed!
  9. Kees Hakkenberg:
    19 mei 2019
    Jan, wat een verhaal. Zo maar een vrouw die het brood met je breekt. En een Fransman die voor je stopt en als ex-pelgrim je weer moed inspreekt. Fantastisch. Het zijn de engelen op je pad. Weg met de somberheid Jan! Voortaan gelijk de Emmaüsgangers met een brandend hart, op weg naar..., Rome.
    Weer een spannende wandelweek toegewenst.

Groet Kees
  10. Kees:
    19 mei 2019
    Hoi Jan, afgelopen woensdag heb ik samen met Remco en Emmy gesproken over je reis en de lotgevallen die je met ons allemaal deelt. Weet dat we er van genieten om je mooie beschrijvingen van alles wat je meemaakt te lezen. We kijken weer uit naar het volgende hoofdstuk.
  11. Christien en Micha:
    20 mei 2019
    Het zijn prachtige verhalen en foto,s die je met ons deelt. Mooi dat je ondanks een dipje , je weer op kan laden , door natuur en mensen. Mooie tocht verder.
  12. Cees en Marchenka:
    20 mei 2019
    Als ik je verslag lees zou ik zo mijn loopschoenen aandoen, rugzak pakken en me bij je aansluiten. Maar ik ga het niet doen hoor (:-) ! Ben je het jodelen al aan het oefenen?
    Loopse!
  13. Riaan:
    20 mei 2019
    En jij maar denken dat je alléén loopt! Hij stuurt gewoon mensen op je pad!! Gewéldig; die vrouw die je gewoon uit de kerk plukt voor lekkers en een fijn gesprek! Elk weekend weer een verrassing wat er die week op je pad kwam; zó leuk om te lezen!!
  14. Bas Vis:
    20 mei 2019
    Mooie belevenissen! Goede week toegewenst! Ook namens Judith, Daniel Anne en Meike👍
  15. Jeroen:
    20 mei 2019
    Jan! Wat mooi. Ik begon net ongeduldig uit te kijken aar een nieuw verslag. Wat een avonturen weer . Mooie foto's. Zag dat je echt in typische Franse boeren keukens hebt gezeten met niets erin. Het sobere. Prachtig. Hou je haaks. En ja uiteraard kom je jezelf tegen. Dat is voor een deel ook het doel denk ik dan. Bonne route et bonne courage..... Zie nergens een wijnglas?.....
  16. Hans Ziedses:
    20 mei 2019
    Weer met groot genoegen je verhaal gelezen. En met verbazing: hoe je je in een wandeltempo over ‘ s Heeren wegen verplaatst. Dat is de manier om indrukken op te doen die beklijven. Geweldig dat je dat ook mentaal aan kunt. Zelf zijn Mieke en ik vandaag van Schiphol naar Faro (Zuid Portugal), in ruim twee-en- een half uur 2000 km. Wat een verschil met jouw tempo. Maar ik weet zeker dat jouw ervaringen veel en veel intenser zijn dan die van ons. Groot respect en inderdaad, bon courage voor het vervolg.
  17. Joost en Marianne Hermans:
    20 mei 2019
    We bewonderen je doorzettingsvermogen.
    Zo zie je maar er zijn altijd engelen om je heen, is het niet met brood, dan wel met een bemoedigende groet, of door het vinden van een rubber dop voor je sok.
    Joost vraagt zich af of je je soms niet heel eenzaam voelt. We horen het t.z.t. wel. Bonne route et bon courage. Joost en Marianne.
  18. Hans Hooghart:
    Beste Jan,
    Je bent een optimist en ziet in kleine dingen weer iets positiefs.
    Zo haal je Rome wel!
    SUCCES
    Groet
    Hans
  19. Erwin van Niekerk:
    21 mei 2019
    Heel veel plezier en succes de komende dagen Jan ! Op naar Zwitserland !
  20. Ton Lodders:
    21 mei 2019
    Een mooie ervaring daar in Le Pailly.
    Het zijn natuurlijk je charmes en uitstraling Jan waar de Franse vrouwtjes voor vallen.
    Een mooie en memorabele voortzetting van je voetreis..........
    Groet uit Alphen aan den Rijn
  21. Ron:
    21 mei 2019
    Wat een prachtig verhaal weer Jan! We beleven het helemaal mee!
    Pas op voor die Zwitsers! Voor je het weet smelten ze de kazen!
  22. Marja vd Boomgaard:
    22 mei 2019
    Wat een mooi en hoopgevend verhaal. Zo bijzonder als er voor je gezorgd wordt. Dat geeft weer moed om door te gaan. Ik wens je veel plezier, mooi weer en fijne ontmoetingen in het prachtige Zwitserland.
  23. Rita Rondeboom-Krop:
    25 mei 2019
    Wat leuk, die vriendelijke en gastvrije mensen! Hoop dat je voor de rest een beetje redelijk weer hebt, zonder dat je van de weg afspoelt.
    Ik zit nu in UK, zondag over een week weer terug.
    Even kijken bij de kinderen en kleinkinderen en toeren in de omgeving.
    Goed weer hier op dit moment. ;-)
    Groeten en veel plezier/succes!
  24. Christiaan:
    26 mei 2019
    Echt geweldig om je verhaal weer te lezen en je schitterende foto’s te bekijken. Leuke ontmoetingen ook weer. Mensen met Volkswagen busjes trekken toch aan hè😉. Mooi langs het meer van Genève. De bergen lonken al! Veel plezier verder en ik kijk uit naar je volgende verslag. Groet, Christiaan