Champagne

5 mei 2019 - Châlons-en-Champagne, Frankrijk

Sinds enkele dagen wandel ik in de Champagnestreek. Een mooi heuvelachtig landschap met uitgestrekte akkers met wijnbouw, afgewisseld met wat stukken bos en overige landbouw. Er loopt een toeristische route door het gebied, speciaal voor de wijnliefhebbers. De wijnbouw is blijkbaar arbeidsintensief want telkens zag ik groepjes mensen werken tussen de rijen met wijnstokken. Ze gebruiken daarvoor speciale karretjes waarop ze kunnen zitten. Ook zie je heel vreemd uitziende tractoren om tussen de rijen door te kunnen rijden. In de dorpjes zie je volop champagnebedrijven. Soms zowat huis aan huis. Het deed me denken aan 'wijn en kolen' uit Asterix :)

In de Champagnestreek heb ik zaterdag een lange tijd in de regen gelopen. Het was ook koud, dus goed aangekleed op pad gegaan. Regenbroek, poncho en handschoenen. Het is dan net of je onder een tentje loopt met die tikkende regen. Het ziet er niet uit zo'n poncho met een speciale uitbouw voor je rugzak, maar het heeft wel wat. Alles droog onder een waterdicht zeiltje. En de regen tikt maar door en jij loopt maar door in een leeg en door de regenvlagen nevelig landschap. Het brengt je in een soort trance en fantasie gaat soms met je op de loop. Ik dacht aan de tikkende regendruppels die van mijn poncho op de grond vielen. In de grond nemen de wortels van de druivenplanten ze op en maken er druiven van die de wijnboer vervolgens verwerkt tot champagne. Ik maak nu dus deel uit van de champagneproductie dacht ik. Wandelende champagne in wording. Ik vond dat wel een mooie gedachte. Maar ja, een half uurtje later liep ik langs een aardappelveld en het regende nog steeds... Ik ben toen maar gestopt  met fantaseren. ;) Overigens toen ik uiteindelijk in de plaats van bestemming, Châlons-en-Champagne, arriveerde scheen het zonnetje weer.

Mooie steden ben ik gepasseerd de afgelopen week. Laon, met zijn schitterende kathedraal. En Reims natuurlijk, het centrum van de champagne. Twee monumentale kerken daar, de Kathedraal Notre-Dame en de Basiliek Saint-Remi, beide indrukwekkend! Ook een mooie synagoge, waar ik helaas niet in kon. Het valt me op dat er op heel veel plekken in de steden gewerkt wordt, veel ligt er overhoop, zo ook bij de Romeinse triomfboog Porte de Mars. Ondanks dat toch nog mooi om te zien.

Mijn Australische Camino vrienden zie ik voorlopig niet meer. Ze moeten tijdig in Rome aankomen vanwege hun retourticket en hebben twee etappes gecombineerd. Kwam gisteren nog wel een Belgische pelgrim tegen maar die was op weg naar Santiago de Compostela.

Morgen, 6 mei, een lange etappe te gaan van 39 km die moeilijk in te korten is en mede daarom heb ik nu een rustdag. Het aantal mogelijkheden om te overnachten is in deze streek beperkt.

Vanmorgen de dienst bijgewoond in de Kathedraal hier dicht bij mijn logeeradres. Er werd veel gezongen onder leiding van een voorzangeres en met begeleiding van het orgel. Taizé-achtige liederen die prachtig klonken in de immense ruimte.

Tenslotte wil ik iedereen bedanken voor alle reacties en wensen die ik tot op heden kreeg naar aanleiding van eerdere verslagen en/of foto's. Heel leuk om te lezen!

1. Jeroen:
    5 mei 2019
    Je hebt toch wel champagne gedronken he? Heerlijk verhaal weer meneer. Sterkte morgen
  2. Cees en Marchenka:
    5 mei 2019
    Hij gaat lekker lees en zie ik, behalve dan dat lange buitje. Maar ook dat heeft weer zo z'n voordelen (trance). Al 370 km achter de rug, knap hoor!. Geniet van je rustdag.
  3. Jenneke:
    5 mei 2019
    Ha die Jan! Wat een fantastische meditatieve gedachte had jij wat betreft jouw medewerking aan een goede champagne :-).
    Je had best nog wel even door mogen gaan met fantaseren, want meewerken aan een lekkere dikke vette friet is ook niet verkeerd. Toch?
    Veel plezier en vooral veel genieten!
  4. Christiaan:
    5 mei 2019
    Chapeau Jan met je - tot nu toe - al geweldige prestatie !! Leuk om je verhalen te lezen en foto’s te zien. Succes morgen met de lange etappe !!
  5. Kees Hakkenberg:
    5 mei 2019
    Pelgrim Jan, heerlijk deze verhalen, gedachten, meditaties en ontboezemingen. Ik moest even bijlezen, want eerlijk gezegd had ik nog niet meegelezen. Vanmorgen zag ik Joke en moest uiteraard aan jouw tocht denken. Van nu af ga ik je op de voet volgen. Het mooie van wandelen blijkt wel uit de foto's en ontmoetingen, je bent dicht bij de natuur en maakt gemakkelijk contact met mensen onderweg. Het zijn bijzondere contacten die je maakt. Prachtig moet het zijn om door of langs de gele koolzaadvelden te lopen. Ik moest erg lachen om jouw 'bijdrage' aan de champagneproductie... Laten we het er maar op houden dat jij een van de Werkers van het Elfde uur bent. Jan geniet van de tocht in deze mooie tijd van het jaar en zie uit naar het volgende blog en foto's
    Groet Kees
  6. Sophie:
    5 mei 2019
    Heerlijk verhaal, heb het aan Ruud voorgelezen. Jouw regen hebben we met je gedeeld! We gaan nu je foto's bekijken, maar op de laptop, dan zien we ze beter. Een heel fijne volgende etappe, veel sterkte met de afstand morgen!
  7. Kees Aerts:
    5 mei 2019
    Wat een bijzondere reis wordt dit Jan. Je verslagen bieden ons een mooie blik over je schouder. Nog veel mooie belevenissen toegewenst!
  8. Hans Ziedses:
    5 mei 2019
    Ik zal nooit meer champagne drinken zonder daarbij aan jouw bijdrage daaraan te denken. Sterkte morgen met de etappe van 39 km, wat een afstand om te lopen!
  9. Matthijs:
    5 mei 2019
    Ik ben bang dat we de komende jaarwisseling beter kunnen toasten met aanmaaklimonade...
  10. Bas Vis:
    5 mei 2019
    Leuk om je routelijst steeds langer te zien worden. En met je verhalen erbij en de mooie foto’s. Je kan wel een boek gaan schrijven. (Misschien een volgend project?)
    Goede reis..
  11. Rita Rondeboom-Krop:
    6 mei 2019
    Waar een mens allemaal in trance van kan raken.... maar die van de champie had ik nog nooit gehoord. ;-)
    Veel sterkte vandaag zonder blaren en andere problemen!
    Rita Rondeboom-Krop
  12. Veronica O Connor:
    8 mei 2019
    Bonne chemin Cher Ami de Torres del Rio. Ce chemin que tu traverse me rappelle le mien de 2002. xxx Veronica
  13. Marjan Uithol:
    9 mei 2019
    Wauwww wat een mooie verhalen oom Jan. Gelukkig ben ik niet de enige met gekke en vreemde gedachten lees ik wel ;-). Let goed op jezelf, goede reis verder en houdoe.
  14. Ron:
    10 mei 2019
    Wat een prachtig relaas weer Jan! Ik kijk alweer uit naar het volgende!
  15. Xandra van der Kruk-Ras:
    12 mei 2019
    Heb je ook nog champagne gedronken? :-)... Ik hoop dat het droo/g blijft!
  16. Ton Ripmeester:
    13 mei 2019
    Ton Ripmeester:
    Jan wat een mooie serie foto's, en de baard en snor staan er florissant bij. veel sterkte met de verdere reis.
  17. Joke:
    6 juni 2019
    Dag Jan, Af en toe lees ik je verhalen. Wat schrijf je goed. Van je verslag in lychee te Baupaum kreeg bij het lezen al de schrik. Verder fijne klooster ervaring als je druipend aankomt. Wij wensen je een hele inspirerend vervolg van je camino.
    Loek en Joke