De eerste week

23 april 2019 - Rebreuve-Ranchicourt, Frankrijk

De eerste week is echt omgevlogen! Het lopen gaat goed en tot nu toe geen voetproblemen.

Gisteren voor het eerst  andere wandelaars naar Rome ontmoet. Een stel uit Australië. Ze verbleven in dezelfde gîte d'étappe als ik. Een prachtige oude boerderij in Amettes. Een gîte d'étappe is een soort pelgrimsherberg waar je voor een bescheiden bedrag kunt overnachten. Je slaapt er meestal met meerdere gasten op een kamer en er zijn faciliteiten om kleding te wassen en te koken. Jean-Baptiste, de eigenaar, vroeg of we met hem en zijn vrouw wilden mee-eten en of we van konijn hielden. Gelukkig heb ik het slachten van het beest niet hoeven zien of horen. De Australiër had er minder moeite mee en bood aan om te helpen :). Het konijn smaakte overigens uitstekend. Met elkaar in de grote woonkamer van de boerderij gegeten. Was erg gezellig, heerlijk eten en goede wijnen uiteraard!

Zaterdag heb ik overnacht in de Benedictijnerabdij Abbaye Saint-Paul de Wisques. Dat was  voor mij een wel heel bijzonder Paasfeest! Ik werd ontvangen door de kloosterbroeder die het verblijf van gasten regelt. Er worden ook meerdaagse retraites georganiseerd. Ik was die dag de enige pelgrim. Het verschil met de retraitegasten is dat een pelgrim een vrijwillige bijdrage doneert. Als je dat zou willen kun je er in principe dus gratis overnachten. Om sommige lezers gerust te stellen, ik heb een passende donatie gedaan ;). De maaltijd in de refter van het klooster was een bijzondere belevenis. De kloosterbroeder vertelde me dat ik vóór de maaltijd voorgesteld zou worden aan de abt (het hoofd van de abdij), omdat het mijn eerste maaltijd in het klooster was. Ook zou de abt mijn handen wassen. Ik zei dat ik zojuist al gedoucht had, maar uiteraard bleek het om een soort kloosterritueel te gaan :). Een broeder hield een schaal vast en de abt goot uit een kan warm water over m'n handen. Daarna kreeg ik een handdoek aangereikt.  De abt sprak overigens ook Engels en vroeg naar mijn herkomst en de reis. Hierna kon ik de prachtige refter (eetzaal) binnengaan waar ik een plaats kreeg toegewezen tussen kloosterbroeders en andere gasten. De maaltijd was sober en duurde heel kort. Geen enkele tussentijd tussen voorgerecht (soep), hoofdgerecht (rijst met pasta erdoor en een schaal bonen met erwten en andere groenten) en nagerecht (sinaasappel). Tijdens de maaltijd werd er niet gesproken. Een broeder las hardop bijbelgedeelten voor. In verband met Stille Zaterdag was alles extra sober. Zaterdagavond de paaswake bijgewoond. Het begon om 22:15 en was om 1:00 uur afgelopen.  Een gedeelte van de dienst vond buiten plaats onder een prachtig heldere sterrenhemel rondom een brandende vuurschaal. Er werd gezongen, gebeden en gedeelten uit de bijbel gelezen. Het geheel werd afgesloten met een eucharistieviering. Teksten in het Frans en Latijn, dus voor mij slecht te volgen. Maar de sfeer en verbondenheid waren prachtig! Al met al had ik mijn verblijf in de Abbaye de Saint-Paul voor geen goud willen missen.

Ook op deze reis valt mij weer op hoeveel aardige mensen er overal zijn. Zo kwam ik in een B&B waar de gastvrouw speciaal een maaltijd voor me maakte. Normaliter biedt ze uitsluitend  ontbijt, maar voor een pelgrim te voet maakte ze een uitzondering. Heel bijzonder want ze was ook nog erg druk met een baby van 2 maanden oud.

Bedankt voor de reacties en opmerkingen! Erg leuk! Ik ga ze natuurlijk niet allemaal beantwoorden en als ik wel reageer dan doe ik dat liever één op één via email of WhatsApp. Als je vragen hebt dan kun je ook emailen.

[email protected]

1. Arjan:
    23 april 2019
    Mooie verhalen Jan. Leuk om een inkijkje je trip en belevenissen te krijgen. Geniet er van.
    Grt,
  2. Andries:
    23 april 2019
    Wat een schitterend relaas van je reis tot nu toe, Jan.
    Goed te horen dat je geen fysieke problemen hebt tot nu toe.
    Het maakt me bijna jaloers om op zo'n bijzondere wijze het Paasfeest mee te mogen maken. Geniet van iedere dag en blijf je verhaal met ons delen!
  3. Jenneke:
    24 april 2019
    Ha die Jan! Ik geniet met volle teugen van je belevenissen en wat een geweldige Pasen heb jij gehad zeg! Verder ben ik helemaal niet 'jaloers' hoor, whahaha.
    GENIET vooral en laat je niet gek maken mocht je een keer 'wind tegen' hebben.
  4. Henk W.:
    25 april 2019
    Ha die Jan, nog maar net begonnen en nu al onvergetelijke momenten ervaren. Mooi hoor. Dat geeft de burger moed en vertrouwen voor het vervolg van de reis. Ben benieuwd naar Je volgende belevenissen.
  5. Jeroen:
    26 april 2019
    Helemaal top, bon voyage!
  6. Mischa Zervaas:
    30 april 2019
    Hey Jan. Prachtige verhalen al. Ben benieuwd naar de volgende.

Geniet van je trip!
  7. Sophie:
    1 mei 2019
    Wat een prachtige verhalen Jan. Ik was als een muts nog aan het wachten op je vertrek want ik had in mijn hoofd dat je in mei zou vertrekken. Joke hielp me uit de droom. Straks lekker genieten van je foto's. Goede reis!