Il Palio

1 juli 2019 - San Quirico d'Orcia, Italië

Dat was groot spektakel in Siena afgelopen zaterdag! De hele stad stond In het teken van il Palio, een race met 10 paarden op het Piazza del Campo in het centrum van de stad. Op zaterdagavond was de eerste race. Het is dan nog niet de officiële wedstrijd maar een soort test race. De buitenrand van het plein was volgebouwd met tribunes. Zelf had ik een plek op het middengedeelte van het plein. De deelnemers vertegenwoordigen de verschillende wijken van de stad. De race bestaat uit 3 rondes over het circuit op het plein en duurt feitelijk maar een paar minuten. Maar alles er omheen, de fans, de muziek, de koren en het binnen brengen van de paaarden is fantastisch om mee te maken. Wat een sfeer! Na afloop met een groep van 7 Italianen uit Milaan gegeten in de stad. Ik had de groep eerder in de week onderweg naar Gambassi Terme ontmoet. Ze nodigden me daar uit om mee uit eten te gaan en de verjaardag van een van hen te vieren. Het was een bijzonder gezellige avond en er moest ook een Nederlands lied worden gezongen voor Elena. Mijn keuze viel op 'Lang zal zij leven'. Iedereen de tekst op de telefoon en daar gingen we. Het klonk heel grappig met het Italiaanse accent. Wanneer je vervolgens de tekst moet uitleggen besef je pas hoe onzinnig het lied eigenlijk is :). Zaterdag was hun laatste dag. Ook zij doen de Via Francigena in delen. Erg aardige mensen. We hebben elkaar over en weer uitgenodigd voor een bezoek. Wie weet.

In Ponte d'Arbia had ik een heel leuke ontmoeting met een Belgisch gezin dat op de fiets op weg is van de Grote Sint-Bernardpas naar Assisi. Ik had hen onderweg al zien fietsen. De jongste dochter is 2 jaar en zit in een aanhanger achter de fiets van moeder. De zoon van 4 rijdt op de aanhangfiets bij vader en de oudste twee van 10 en 12 fietsen zelf. De dochter van 12 fietst meestal voorop en zorgt met behulp van GPS voor de juiste route. Prachtig om de groep te zien fietsen! s Avonds met de familie uit Brussel gegeten en onze ervaringen uitgewisseld. Het is een hele onderneming om met z' n zessen elke dag alles weer voor elkaar te krijgen. Respect! In totaal zullen zij een dag of 40 onderweg zijn.

Lucca is ook een prachtige stad. s Avonds zat ik op een terras te eten toen een ex-collega van Klaverblad Verzekeringen naar me toe kwam. Daar kijk je wel even van op :). Met nog een collega en een  vriend zaten ze op hetzelfde terras, maar ik had hen niet gezien. Daar ben ik geloof ik niet zo goed in :). We hebben gezellig bijgepraat over onze reis en natuurlijk ook over 'de zaak'.

Steeds meer andere pelgrims ontmoet ik nu. Het wordt beduidend drukker op de Via Francigena en het gaat soms een beetje lijken op de Camino de Santiago. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, maar zoek je de rust dan kun je beter wandelen in Frankrijk of Zwitserland.

Toscane is prachtig met de vele historische plaatsen zoals San Gimignano, Monteriggioni en uiteraard Siena. Het is wel jammer dat het nu zo heet is. Het betekent een aanpassing van het dagschema. Om 4 uur of half 5 sta ik op zodat ik om een uur of 5 kan starten en vóór 12 uur op de volgende bestemming kan zijn. Dit heeft als gevolg dat ik in de middag een aantal uren moet rusten en minder tijd heb om plaatsen te bekijken. Na regen en sneeuw nu dus even de hitte als ongemak. :) Al met al mag ik helemaal niet klagen over de voortgang van mijn tocht. Als het goed blijft gaan hoop ik eind volgende week in Rome aan te komen.

1. Marjan Uithol:
    1 juli 2019
    Zit jij alleen maar op terrasjes te eten en drinken op dit moment?! 🙈 geniet ervan en zet hem weer op 💪🏻
  2. Rob en Anneke:
    1 juli 2019
    Wat een bijzondere ontmoetingen Jan. Fantastisch om je te mogen volgen. De foto's zijn weer schitterend. Eind volgende week Rome. Geniet nog van de komende tijd ondanks de hitte.
  3. Christiaan:
    1 juli 2019
    Wat een belevenissen weer! Il Palio heb je zeker precies getimed?! Geweldig leuke ontmoetingen heb je weer. Loop je nog steeds op dezelfde schoenen? Zet hem op , het einde is in zicht!!
  4. Bert Uithol:
    1 juli 2019
    Je moet wel je dagritme erg aanpassen aan de weersomstandigheden. Knap dat je nog bij deze temperaturen op tijdschema weet te blijven. Respect!
  5. Judith:
    2 juli 2019
    Wat een schitterende omgeving zeg! Geniet nog enorm van de laatste twee weken! Succes....👍🏻😘
  6. Arjan:
    Ziet er weer mooi Jan. Succes voor de aankomende weken
  7. Joke:
    2 juli 2019
    Het valt me steeds op dat wanneer je de foto's begint te kijken onder het verhaal, je een aantal foto's mist, in dit geval 13. Je moet echt naar de foto's gaan, in dit geval nr. 10, en daar start je dan bij de laatste foto van het Toscaneverslag, de Alpen hoorns. Beetje typisch dat dat zo werkt. Prachtige foto's weer en een mooi verhaal. 😊❤️👍
  8. Els Diepenbroek:
    2 juli 2019
    Wat een mooi verhaal en geweldige ontmoetingen.
    Geniet de komende week.
    Prachtige foto's en succes naar Rome.
  9. Hans Ziedses:
    2 juli 2019
    Goeie tip, Joke (zie hierboven).
    Wat een prachtig verslag weer. En wat een mooie plaatjes, ook weer. En wat een boeiende ontmoetingen. Verstandige aanpassing aan de hitte. Ook verstandig om geregeld wijn te drinken. Daarmee houden de bewoners van het land het al jaren vol en de apostel Paulus geeft hetzelfde advies. Dus dan moet het wel goed zijn.
    De laatste loodjes naderen en dat deed bij mij de vraag rijzen: hoe ga je nu terug, toch niet weer ........?
    Sterkte met die loodjes en bon courage, maar dan op z’n italiaans.
  10. Elena:
    2 juli 2019
    Hi Jan! It was a pleasure to celebrate my birthday with you too!! Buon cammino to Rome!! :)
  11. Kees Wesdorp:
    2 juli 2019
    Vrolijk van de verhalen de foto's. Wat mooi!
  12. Jenneke:
    2 juli 2019
    De laatste loodjes...... GENIET!!
  13. Cees en Marchenka:
    2 juli 2019
    Mooie verhalen en foto's, zeg! Jan, ter info (ach je hebt er waarschijnlijk niets aan :-)) Je zit nu in Radicofani. Dat is precies op de hoogte van Citta della Pieve (Perugia) richting Adriatische Zee op 32 km wandelen. Op dat idyllische plekje gaat over 2 maanden mijn dochter trouwen en zijn we dus dicht bij Radicofani en vooraf gaan we uiteraard ook naar Rome. We wensen je nog een mooie laatste week. Rome here he comes!
  14. Kees Hakkenberg:
    2 juli 2019
    ‘Lang zal die leven’ kan wat mij betreft ook vervangen worden door ‘Lang zal die lopen’. Goed beschouwd is het toch gewoon absurd om naar Rome te lopen. De grap: ‘Je hebt een voetreis naar Rome gewonnen’, is wat dat betreft veelzeggend. Een prijs waar niemand op zit te wachten. En toch doen velen dit blijkens de toename aan pelgrims nu je Rome nadert. Het wordt nog dringen en file lopen. Voordeel is wel dat de kans op boeiende ontmoetingen toeneemt. Het waren er weer velen deze week. En ik begrijp dat jij de keuze hebt, je ziet ze wel of ziet ze niet. ;-)
    Het meest intrigeerde me het Belgische gezin dat met z’n zessen al 40 dagen fietsend onderweg is. Prachtig, dat gaan ze nooit meer vergeten. Prachtig.
    Mooi ook dat je niet zeurt over de hitte, maar gewoon je dagschema aanpast. Rome komt zo ook in zicht. Het schiet behoorlijk op.
    Fijne wandelweek weer Jan!

Groet Kees
  15. Anja:
    3 juli 2019
    Nog veel succes en plezier Jan, De foto's zijn weer prachtig,. Zo leuk dat je zoveel verschillende mensen ontmoet, Respect Jan, dat je dit avontuur bent aan gegaan, Ik geniet ervan.
  16. Marjon:
    3 juli 2019
    Geweldig allemaal wat een belevenissen en leuke ontmoetingen!
    Petje af! Oh nee, hou maar op met dat warme weer 👍🤗
  17. Riaan:
    3 juli 2019
    Ha Jan! Ja, hieraan voorafgaand heeft iedereen alles al gezegd; ook ik geniet elke week enorm van je verhaal, vind het onbegrijpelijk dat je te voet nu bijna in Rome bent aangekomen(!), vraag me ook af of je nog op dezelfde schoenen loopt en hoe je straks terug reist naar huis (komt Joke naar je toe?), en ben in verwondering over de prachtige ontmoetingen! Wens je nog een paar fijne laatste loopweken toe; dat wordt nog wat, om straks op een andere manier weer te "aarden", eenmaal thuis! Warme groet!
  18. Ton Lodders:
    Bijna in Rome Jan.
    Zo zie je maar, mensen uit de verzekeringen moet je niet onderschatten..........
  19. Angelique:
    3 juli 2019
    Wat een goede timing met Il Palio zeg. Dat is toch wel een belevenis. En weer ontzettend leuke ontmoetingen, leuk om te lezen. Respect om te lopen in dat warme weer. Rome is in zicht dus nog even genieten van al dat moois en de mooie ontmoetingen. Succes met de laatste loodjes...
  20. Danny van Coolwijk:
    4 juli 2019
    Prachtige foto's weer. De laatste loodjes.
    Nog veel plezier en succes
  21. Sue Risk:
    6 juli 2019
    It is nice to read your blog Jan. Kenton and I were in Siena when they were setting up for the horse race and practicing the circuit. We are only 2 days from Rome and believe you are only a day or two behind?
    Take care and we may see you in Rome?!