La Grande Guerre

29 april 2019 - Tergnier, Frankrijk

De afgelopen dagen gewandeld door een mooi gebied, maar waar ruim honderd jaar geleden zich een enorm drama heeft afgespeeld. Gedurende de eerste wereldoorlog (la grande guerre) zijn in het gebied van de rivier de Somme honderdduizenden slachtoffers gevallen. Door mijn route iets te wijzigen kwam ik langs het monument Notre Dame de Lorette dat herinnert aan de gesneuvelden. Er is daar een grote ring die aan de binnenkant is bekleed met goudkleurige staalplaten met daarop bijna 580.000 namen van jonge mannen die uit zowat de hele wereld kwamen om in Noord-Frankrijk te sterven. Aantallen die je niet kunt bevatten. Zinloosheid ten top. De 'overwinningen' leverden kleine terreinwinsten op die daarna, in een volgende slag, vaak weer teniet werden gedaan. Dom en misdadig, maar de verantwoordelijken van beide partijen  zijn er mee weg gekomen. Voor mij is dat onbegrijpelijk. Al wandelend kom je ook veel kleinere oorlogskerkhoven tegen. Langs de weg zag ik nog een oud projectiel dat een boer na ruim honderd jaar waarschijnlijk uit z'n akker had gevist. Een Belgische wandelaar had een patroonhuls en een bomscherf gevonden.

Onderweg heb je soms leuke ontmoetingen . Mensen spreken je dan aan en vragen waar je heen gaat. Zo zat ik net ergens op een bankje om een banaan te eten toen een oude man van zijn fiets stapte en vroeg waar ik heen ging. Hij vond het prachtig om te horen dat Rome het reisdoel was. Hij vertelde trots dat hij zondag 85 jaar was geworden. Vandaag sprak een Ier me aan. Hij woonde al 20 jaar in Frankrijk als leraar engels. Volgens hem een 'hard job' om Fransen engels te leren. Hij nodigde me uit op de koffie. Maar het dorpje waar hij woonde lag helaas niet op de route.

In Bapaume heb ik gelogeerd in het Institut St. Eloi, Lycée agricole, de toeristen informatie van Arras had dat voor me geregeld. Het is een agrarische onderwijsinstelling die op bescheiden schaal ook pelgrims herbergt. Prima kamer in nieuw gebouw. Het beddengoed zat nog in de verpakking van Ikea. Eten in het schoolrestaurant tussen de studenten. De onderdirecteur ontving me en maakte me wegwijs in het gebouw. Erg leuk om mee te maken.

In het plaatsje Trefcon ontmoette ik in een gîte de Australiërs die ik eerder had ontmoet en een Belg, een vriend die een aantal dagen met hun mee loopt. Met elkaar hebben we gekookt, dat wil zeggen de Australische vrouw en de Belg kookten en Kenton en ik dekten de tafel en zorgden  voor de wijn. Ook belangrijke zaken ;)  Daarnaast boden we nog aan om af te wassen maar er bleek een vaatwasser te zijn ;)  De mensen van de gîte hadden boodschappen voor ons gedaan. Een heel leuk adres, ook voor paardenliefhebbers. Ze hebben paarden met rijtuigen. Met z'n vieren hebben we nog een grappig spelletje van de Australiërs gespeeld. Pass the Pigs. Een soort dobbelen met 2 varkentjes. Was lachen :)

De foto's heb ik zoveel mogelijk van een titel voorzien die verwijst  naar de verslagen.

Ik probeer één keer per week wat belevenissen te delen. Maar tussendoor pas ik wel de kaart aan zodat je kunt zien waar ik ongeveer ben. Ook zet ik tussendoor soms alvast foto's op de site.

1. Rob en Anneke:
    29 april 2019
    Fantastisch Jan om je zo te mogen volgen.
  2. Christiaan:
    30 april 2019
    Ik lees met veel plezier je verslagen Jan, en je maakt weer schitterende foto’s!
  3. Judith:
    30 april 2019
    Volgens mij heet dat spelletje hier in Nederland ‘Biggen’ en heeft Herveld het in huis.....
    Mooi verslag weer pap! Knuffel uit Zoetermeer
  4. Rita Rondeboom-Krop:
    30 april 2019
    Altijd leuk om je te volgen op je reizen Jan!
    Ik kijk ernaar uit, elke keer als ik mijn mail openmaak.
  5. Andries:
    30 april 2019
    Fantastisch dat je deze (levens)ervaring met ons deelt!
  6. Simon:
    30 april 2019
    Erg leuk je verhalen en fot's! Geniet ervan!
  7. Riaan:
    30 april 2019
    Ben zo brutaal geweest Jan, om mij aan te sluiten bij je mailinglist. Geweldige tocht ben je aan het maken! En ongelofelijk leuk om je op deze manier te mogen volgen op jouw prachtige reis, met al die bijzondere ontmoetingen en ervaringen. Koester nog steeds warme herinneringen aan onze gezamenlijke tocht over de Hardangervidda in Noorwegen! Het ga je goed!
  8. Angelique:
    30 april 2019
    Weer een mooi verslag Jan. Leuk om je zo te volgen. Lijkt me een erg indrukwekkende reis.
  9. Lex Porck:
    1 mei 2019
    Beste Jan,
    Geweldig om je reisverslag te volgen.
    Goede voettocht verder.
  10. Hans Ziedses:
    1 mei 2019
    Wat een stoere onderneming! Petje af oftewel chapeau bas. Dat heet onthaasten. En wat een leuke verslagen. Sterkte, zowel mentaal als fysiek.
  11. Wim de Bruin:
    2 mei 2019
    Opnieuw een bijzonder verhaal, Jan. Wat een mooie ontmoetingen met mensen en een boeiend avontuur met jezelf. Heb het goed!
  12. Wim Verbeek:
    Dag Jan,
    Heel mooi je ervaringen te lezen met name de indruk die de eerste wereldoorlog op je heeft gemaakt. Daarnaast die je had in de abdij met de paasviering. Mooie foto's. Heel veel succes en plezier tijdens de verdere tocht.
  13. Bert Uithol:
    2 mei 2019
    Je bent al verder dan ik had verwacht.
    Stevig doorgelopen. Fijn jouw verslagen te lezen en de bijbehorende foto’s te zien.
    Veel succes bij je vervolgreis!
  14. Emma:
    3 mei 2019
    Wat een avontuur Jan! Waar ben je nu ongeveer?
    Niet de verkeerde afslag nemen hoor! Het is overigens wel stil in notre pays sans toi!f
  15. Ron:
    3 mei 2019
    Hoi Jan, wat een prachtig reisverslag met dito foto’s lever je weer! Heel veel succes en plezier gewenst!
  16. Ron:
    3 mei 2019
    Oh ja Jan, mocht je ter hoogte van Piacenza nog meer dan genoeg energie over hebben: er is daar een afslag naar Santiago ;)