Rome 100 km

7 juli 2019 - Viterbo, Italië

De ergste hitte is gelukkig voorbij. Bij een maximum van 30 tot 32 graden in de middag is het lopen s morgens  wel te doen. Nog wel vroeg starten dus, maar daar raak Je wel aan gewend. Het is nog ongeveer 100 km naar Rome.

Er is gevraagd naar de toestand van mijn schoenen en of ik Rome er op ga halen. De slijtage en aftakeling nemen gestaag toe. De zolen hebben echter nog steeds enig profiel. De hakken zijn er minder aan toe. Ook het stiksel op plekken waar de schoen buigt is kapot. Met behulp van wat lijm blijft de schade tot nu toe beperkt. Het lopen op zich gaat er nog prima mee. Ik verwacht dan ook Rome ermee te kunnen halen en ze als souvenir mee naar huis te nemen. :) Ongelooflijk eigenlijk dat schoenen na 2000 km totaal versleten zijn terwijl je voeten geen krimp geven. Hoeveel stappen zullen ze gezet hebben. Jan Peter, die nogal van cijfers houdt, zou een mooie schatting kunnen maken :)

In het profiel in dit blog schreef ik over Veronica die ik in 2017 ontmoette op de Camimo de Santiago.  Zij is in 2002 van Canterbury naar Rome is gelopen. Dat was in die tijd heel bijzonder, pionierswerk kun je wel zeggen. Na het lezen van haar reisverslag besloot ik mijn voetreis naar Rome ook te laten beginnen in Canterbury. Veronica volgt mijn blog en dat roept bij haar veel herinneringen op. Omdat ze Rome graag nog een keer wil bezoeken combineert ze dat nu met het meelopen van een deel van de laatste etappe. Het samen lopen van de gehele laatste etappe is gezien de te verwachten temperatuur en leeftijd niet mogelijk. Veronica is inmiddels 80 jaar. Het lijkt me heel leuk dit met haar te doen en het voelt als een verbinding tussen de Camino de Santiago en de Via Francigena.

De afgelopen week heb ik in een paar bijzondere hostels overnacht. In Radicofani logeerde ik bij Ospitale dei Santi Pietro e Giacomo. Vóór  het begin van de maaltijd moesten alle gasten gaan zitten op een rij stoelen en werden de voeten gewassen. De uitleg door een van de broeders werd gedaan in het Italiaans en kon ik dus niet volgen, maar het verwijst uiteraard naar de voetwassing door Jezus van zijn discipelen . Dienend leiderschap! Een broeder goot water over je voet, droogde die af en kuste de voet vervolgens. Gelukkig heeft ieder hostel douches. Vuile voeten zullen ze dan ook zelden of nooit tegenkomen. Hoop ik;). Dat was in vroeger eeuwen wel anders, pelgrims stonken een uur in de wind. Volgens de overlevering diende het gigantische wierookvat, de Botafumeiro, die door de Kathedraal van Santiago de Compostela wordt geslingerd, om de geur van de pelgrims te onderdrukken.  Aan het begin van mijn voetreis was er de handwassing door de abt van de Abbaye Saint-Paul de Wisques en nu, bijna aan het einde, de voetwassing door broeders van het Ospitale dei Santi Pietro e Giacomo. Mijn camino-vriend Kevin zou zeggen: 'That's not  by accident Jan, that you were there at these moments'. De dag erna was een heel ander verhaal, ik verbleef in een hostel in Acquapendente, gerund  door 3 vrijwilligers, 'ospitalieri'. Er was daar die dag ook een groep van 16 Italianen die onder leidig van een gids enkele etappes van de Via  Francigena liepen. Je moest vooraf kiezen waarmee je wilde helpen, eten klaarmaken of afwassen. Voor mij afwassen dus. Aan een grote tafel in de tuin gegeten. Gelukkig spraken er ook een paar Engels. Na afloop van de maaltijd dacht ik, nu de vaat en dan naar bed.  Maar zo werkte dat daar niet. Nee, er moesten eerst spelletjes gedaan worden. Het eerste spel was geen probleem, ze noemden het 'pilgrims pictionary".  De ospitalieri beeldden om beurten iets uit dat door twee teams geraden moest worden. Alles ging in het Italiaans, dus ik kon het relaxed aanzien. Bij het volgende spel dacht ik, nu moet het niet gekker worden. Aardappelrace! Met een aardappel tussen je benen geklemd zo snel mogelijk naar de overkant zien te komen en de aardappel in een emmer laten vallen. De mannen tegen de vrouwen. Ongeveer het laatste waar je behoefte aan hebt als je vanaf 4:30 uur in de benen bent, is er s avonds een aardappel tussen stoppen. Maar er was geen ontkomen aan. Op twee manieren heb ik het geprobeerd. De eerste keer door alleen m'n onderbenen proberen te bewegen, ongeveer zoals een vrouw loopt in een te strakke rok. De tweede keer springend. Helaas, in beide gevallen wist de aardappel vlak voor het emmertje alsnog te ontsnappen. De dames hebben gewonnen. Hoe dan ook, het was er heel gezellig en ze deden alles  met de beste bedoelingen. De volgende ochtend stonden ze gelijk op met de gasten om een ontbijt te verzorgen en om iedereen  uit te zwaaien. Geweldige mensen!

Ik heb deze week nog wat video's van de afgelopen tijd op de site gezet. Eerder kwam het er niet van. Voor wie wil, onder het kopje Video's vind je ze.

Nu op naar Rome...

1. Els Diepenbroek:
    7 juli 2019
    Wat heb je weer een leuk verhaal.
    Geweldig wat je allemaal meemaakt.
    Hopelijk houden je schoenen de laatste 100 km vol.
    Heel veel succes
  2. Sophie:
    7 juli 2019
    Lieve Jan, ik hoop niet dat de laatste loodjes hier ook het zwaarst wegen. Wat een prachtige dingen heb je gezien en meegemaakt en wat geweldig dat die oude dame nog een stuk komt meelopen. Heel veel sterkte!!
  3. Jenneke:
    7 juli 2019
    Oh wat een prachtig verhaal heb je weer geschreven Jan! Allereerst die voetwassing is uiteraard een super mooi gebaar. Vervolgens heb ik enorm gelachen om de aardappelrace! Ik kan mij zo goed voorstellen dat je daar nu niet op zat te wachten..... maar wel fijn te lezen dat je het achteraf wel leuk daarmee hebt gehad.
    Nou jongen, op naar Rome! Ik ben benieuwd hoe je je voelt als je daar eenmaal bent. Geniet van het laatste stuk samen met Veronica! Een mooie week wens ik je toe.
    Zet ‘m op!
  4. Andries:
    7 juli 2019
    Schitterend verhaal, Jan! Mooi ook dat "het einde" van een onvergetelijke tocht nu echt in zicht us. Wat een ervaring moet dat zijn. Hopelijk wegen de laatste loodjes niet al te zwaar.
    En die schoentjes wil ik t.z.t. ook wel eens zien, net als die voetjes trouwens....
  5. Gerd:
    7 juli 2019
    De onverwachte dingen die je pad kruisen, is n hele belevenis, zwaar of minder zwaar, toch deugdelijke momenten. Op nr de laatste 100 Jan. De paus lonkt 👍🤗
  6. Marjon:
    Rome here he comes!!! Ongelofelijk op 1 paar schoenen. Welk merk? 😜
  7. Hans Ziedses:
    7 juli 2019
    Je valt wel van de ene spirituele ervaring in de andere: van voetwassing tot de aardappelrace. Geweldig zoals je dat beschrijft. En op naar Rome. Dat wordt nog even spannend. Niet of jij het haalt maar of je schoenen het volhouden.
    Succes!
  8. Rita Rondeboom-Krop:
    7 juli 2019
    Veel plezier Jan en doe rustig aan! Het was weer een mooi verhaal dat je hebt geschreven. Wat leuk dat Veronica de laatste etappe met je meeloopt. Hoop dat alles goed gaat met haar en jou.
  9. Marja vd Boomgaard:
    7 juli 2019
    Wat een mooi verhaal Jan. Bjzondere ontmoetingen, bijzondere momenten. En inderdaad, het is beter om de ander zijn voeten te wassen dan zijn oortjes, wat maar te vaak gebeurt.
    Ik wens je nog een paar fijne wandeldagen met Rome in zicht. Je zult best een beetje weemoedig worden. Dank voor je verhalen, foto's en video's.
  10. Jeroen:
    7 juli 2019
    Top . Hou je haaks Jan. We duimen voor je schoenen. Was weer genieten dit...bon courage cher ami
  11. Ton Lodders:
    7 juli 2019
    Al die fijne ontmoetingen geven je bijzondere herinneringen.
    Je bent een geboren pelgrim Jan en weet je overal goed aan te passen.
    Een mooi vervolg naar Rome (het Vaticaan?).
    En uitkijken met die blessuregevoelige spelletjes. Het zou jammer zijn als je het laatste stuk de bus moet nemen.........
  12. Kees Hakkenberg:
    7 juli 2019
    Met nog 100 kilometer in het vooruitzicht komt Rome nu wel erg dichtbij. Om uit te rekenen of jouw schoenen dit gaan uithouden hebben we Jan Peter niet nodig (hij mag het zeggen als ik er naast zit). Uitgaande van twee passen in een meter schat ik nog zo’n 200.000 stappen (100x1000x2). Nou dat gaan jouw schoen wel uithouden! Vertaald naar nu door jou gelopen 2000 kilometer, heb je er zo’n 4.000.000 passen opzitten. Die schoenen gaan het dus wel houden! En anders verzin je maar een list. Sschoen om je nek en het laatste stuk op blote voeten of desnoods op de rug van Veronica, veel is geoorloofd als het maar niet per automobiel is ;-)
    Het was weer een mooi verhaal van bijzondere belevenissen en mensen, met voetwassing en verassende spelletjes, je maakt nog eens wat mee.
    Succes het laatste stuk, geniet van de aanblik van Rome in de verte en het binnenlopen als Keizer Jan zonder Kruk 
    Groet Kees
  13. Anja:
    8 juli 2019
    Geweldig verhaal, Jan....heel veel plezier en succes met de laatste loodjes.
    Het gaat je vast lukken, zelfs met versleten schoenen.
  14. Xandra van der Kruk-Ras:
    8 juli 2019
    Leuk weer om te lezen - succes met de laatste loodjes. En briljant die spellen - ik zie mogelijkheden voor tijdens een gezamenlijke Krukken-vakantie :-).
  15. Henk W.:
    8 juli 2019
    Geweldig Jan wat jij allemaal meemaakt tijdens deze trip, wat jij ontvangt maar ook geeft aan je medemensen door deze trip. Dank je zeer! Geniet vooral nog de laatste dagen, want je gaat het missen.
  16. Angelique:
    8 juli 2019
    Van voetwassing naar aardappelrace, wat zijn het weer bijzondere verhalen. Die schoenen gaan zeker houden. Succes met de laatste kilometers.
  17. Eric:
    10 juli 2019
    Wat een belevenis Jan. Nog even volhouden. Dank voor je mooie verhalen en prachtige foto’s. Geniet ook nog een paar dagen van de eeuwige stad Rome, heb je wel verdient. Hoe ga je terug naar Nederland?
  18. Christiaan:
    10 juli 2019
    Je bent er nu echt bijna Jan!! Nog even genieten van het schitterende Rome, en dan op huis aan. Heeft Joke je gemist ? ;-)
  19. Caroline:
    11 juli 2019
    Als je dit leest ben je hopelijk aangekomen in Rome. Bedankt Jan voor de prachtige verhalen en foto’s! En nu lekker bijkomen en nagenieten van deze geweldige ervaring. Ik hoop dat je weer kunt wennen in ons vlakke land.
  20. Bert Uithol:
    13 juli 2019
    Zondag 14 juli weer naar huis!
    Met veel ervaringen en indrukken in een leven dat elke dag anders is, zal het thuis ook weer wennen zijn om met een rustiger bestaan om te gaan.