De laatste week

14 juli 2019 - Rome, Italië

Bijna 3 maanden nadat ik vanuit Canterbury vertrok ben ik op donderdag 11 juli in Rome aangekomen. Mijn voetreis zit erop. Daar moet ik nog wel even aan wennen. Ik voel me nu gewoon een toerist in Rome zoals duizenden anderen. De aankomst in Rome was heel anders dan in Santiago de Compostela. Daar op het plein veel pelgrims die te voet, met de fiets of met een busreis zijn aangekomen. En je ontmoet daar veel bekenden die je onderweg tegenkwam. In Rome voelde ik me al snel een zonderling met mijn rugzak en stokken. Het laatste stukje loop je zowat in een file toeristen richting het Sint-Pietersplein. En daar sta je dan. Als het 'doel' Rome zou zijn geweest dan is de aankomst een beetje teleurstellend. Rome was echter de bestemming, het doel was de voetreis zelf. En van die voetreis heb ik enorm genoten, ook al was het soms zwaar. De landschappen, de dorpen en steden maar vooral de ontmoetingen waren prachtig. Ik ben heel dankbaar dat ik dit heb kunnen doen. Ik beschouw het als een groot voorrecht!

In de laatste wandelweek ontmoette ik nog José uit Erp. Zij is vanuit Erp in Noord-Brabant naar Rome gelopen. Van andere pelgrims wist ik dat ze een paar dagen vóór mij liep. Leuk dat we elkaar op de valreep toch nog hebben ontmoet. José heeft een familielid verloren als gevolg van de ziekte ALS en zij heeft zich voor de bestrijding van deze ziekte laten sponsoren. Ik heb daar veel respect voor want het lopen ging niet altijd gemakkelijk. In Brabant zeggen ze volgens mij dan; 'Keigoed gedaan José'.

De laatste dagen bestond het landschap voor een belangrijk deel uit hazelaars voor de teelt van hazelnoten. Nutella-bossen zeg maar. Bijzonder dat elke streek zo zijn specifieke producten levert zoals rijst, wijn, olijven, tomaten en hier dus hazelnoten. Hoe dichter bij Rome hoe rommeliger het wordt en in de voorsteden was het een vette bende van stinkend huisvuil dat niet (tijdig) wordt opgehaald. Echt bizar! In het toeristische centrum is het gelukkig beter geregeld.

Donderdag, de dag van aankomst in Rome, heb ik Veronica O'Connor ontmoet. Ik schreef daar over in mijn vorige stukje. We hadden op een punt, een kilometer of 6 voor het einde van de etappe, afgesproken. Via de Monte Mario, een berg met een fantastisch uitzicht over Rome, zijn we rustig afgedaald de stad in. Het was erg boeiend om haar verhalen te horen over hoe het was in 2002 toen zij de Via Francigena liep. Niet te vergelijken met nu, maar de landschappen en steden zijn hetzelfde. Veronica heeft van de wandeling genoten en een aantal dingen waren een feest van herkenning. Zaterdagavond zouden we voor de laatste keer samen gaan eten maar door een lichte teenblessure ging dat helaas niet door. Het wegdek hier maakt zelfs wandelen blessuregevoelig.

Na aankomst op het Sint-Pietersplein zijn Veronica en ik naar het kantoor van het Vaticaan gegaan om mijn testimonium op te halen. Veronica mocht echter niet mee naar binnen. Erg formeel allemaal vergeleken met Santiago de Compostela. Hier wordt totaal niet gevraagd naar je ervaringen, het is net een soort stadhuis, onpersoonlijk. Heel anders was het in de Friezenkerk. Een Nederlandse rooms-katholieke kerk in Rome met een lange geschiedenis gelegen vlak naast het Sint-Pietersplein. Op de dag van aankomst was de kerk gesloten maar op zaterdag ben ik er alsnog geweest. Ik werd ontvangen door de rector van de Friezenkerk, monseigneur Hurkmans, voormalig bisschop van ''s-Hertogenbosch. Hij informeerde uitgebreid naar mijn tocht. Na zijn emeritaat heeft hij deze functie aanvaard en is hij verhuisd naar Rome. Een bijzonder vriendelijke man.

In Rome heb ik overnacht bij de zusters van Monastero Madonna Dell' Eucaristia. Een kloostergemeenschap van dezelfde orde als de zusters van Saint-Loup-sur-Aujon waar ik in mei heb overnacht en waarover ik eerder in mijn blog heb geschreven. Een heel leuke ontmoeting en een prima overnachtingsplek. Toen ik zei dat ik uit Nederland kwam vertelde een van de zusters dat zij toevallig als dagelijks gebedspunt Nederland had. Ze bidden voor alle landen en gedurende een bepaalde periode specifiek voor één land. Ze vroeg me of ik een gebedspunt met betrekking tot Nederland voor haar had. Die vraag overviel me wel een beetje maar ik koos als gebedspunt de kerken in Nederland in het algemeen. Om de ogenschijnlijke teloorgang en de leegloop ervan te stoppen en dat de kerk voor iedereen een veilige en heilzame plek mag zijn of worden. Heel bijzonder om te horen dat ergens in een klein klooster midden in de stad Rome een zuster dagelijks bidt voor Nederland.

Ook mijn wandelschoenen hebben Rome gehaald! Ondanks de slijtage lopen ze nog prima. Het enige verbeterpunt zou zijn het stiksel aan de zijkanten, maar met wat lijm is het gelukt de boel goed bij elkaar te houden. Petje af voor Hanwag!

Ja, dit was het dan. Aan een voor mij wel heel bijzondere periode is nu een einde gekomen en dus ook aan dit blog. Natuurlijk was het maar een greep uit de vele indrukken, maar ik hoop dat het een redelijk beeld heeft kunnen geven van mijn voetreis. Ik moet zeggen, soms viel het niet mee om tijd te vinden om een stukje te schrijven en de foto's te uploaden. Maar iedere week is het toch min of meer gelukt. De reacties vond ik soms mooier dan mijn eigen verhaal :). Ik heb ervan genoten. Iedereen bedankt voor de reacties en aanmoedigingen in welke vorm dan ook. Joke, jou wil ik in het bijzonder bedanken dat je me altijd gesteund hebt met mijn plannen voor deze voetreis. Je zal maar een vent hebben die naar Rome gaat lopen ;). Bedankt, ik hou van je!

1. Christiaan:
    14 juli 2019
    Van harte gefeliciteerd Jan met het behalen van je doel: lopen naar Rome!! Ik heb enorm genoten van je verhalen en foto’s. Misschien dat ik in de toekomst ook delen van de route ga lopen, echt schitterend! En nu snel terug naar Joke ;-)
  2. Bas Vis:
    14 juli 2019
    Pa, fijn dat het allemaal goed gegaan is. Wat een avontuur! Weer een leuke ervaring erbij! Groet en goede terugreis. Tot vanavond!
  3. Els Diepenbroek:
    14 juli 2019
    Hartelijk Gefeliciteerd met de route die je bent gegaan.
    Ik heb genoten van je verhalen en fotos.

Een goede reis terug
  4. Anja:
    14 juli 2019
    Fantastisch gedaan Jan, zoveel respect voor jou! Mooie verhalen, prachtige foto's, ik heb er van genoten.
    Ook respect voor Joke, die toch haar man 3 maanden is kwijt geweest!
    Goede reis terug, en een fijne hereniging met je gezin en ieder die je lief is. XX
  5. Rob en Anneke:
    14 juli 2019
    Jan GEFELICITEERD. Wat een prestatie. Wij hebben genoten van je verhalen en prachtige foto's. Het zit er op een droom(wens) heb je waar gemaakt. Goede reis naar huis. Groetjes Rob en Anneke
  6. Hans Ziedses:
    14 juli 2019
    Van harte gelukgewenst, ook namens Mieke. Een schitterende prestatie. Hier past slechts een diepe buiging van respect!
    We hebben je wekelijkse verhalen intens gelezen en op de kaart je route gevolgd. En dan de schitterende foto’s. Wij hebben ervan genoten maar de werkelijkheid heb jij nog intenser beleefd. Sterkte met het afkicken, en het zal voor je volgers ook wel even wennen zijn je wekelijkse verhalen te missen, in elk geval geldt dat wel voor ons.
  7. JanPeter:
    14 juli 2019
    Wat een avontuur! Ik kijk er naar uit om een biertje met je te drinken en je te horen vertellen. En die schoenen wil ik wel eens zien :)
  8. Christien en Micha:
    14 juli 2019
    Gefeliciteerd Jan. Wat een prestatie .
    We hebben genoten van je reisverslag en foto,s , prachtig om te lezen en zien.
    Nu weer fijn thuis bij Joke en je gezin
  9. Arjan:
    14 juli 2019
    Gefeliciteerd Jan !. Dank dat ik mocht meedelen met je mooie verhalen. Heb er van genoten.
  10. Wim:
    14 juli 2019
    Van harte gefeliciteerd! Een bijzondere ervaring van hoogte- en dieptepunten, hitte en koude, etc. En straks weer wennen aan het gewone leven in Nederland maar wel weer dichterbij je geliefden... Hartelijke groet, Loes
  11. Judith:
    14 juli 2019
    Kan niet wachten je weer te zien!
    Wat een heerlijke verhalen heb je geschreven. Daar ga je geen spijt van krijgen. Zo leuk om later te lezen en de foto's te bekijken en lekker na te genieten. Nu eerst maar weer eens aarden in Zoetermeer! Goede terugvlucht!
  12. Wim:
    14 juli 2019
    Prachtige afsluiting van een geweldige tocht, Jan. Beetje oefening in nederigheid bij je aankomst lijkt me wel goed, maar ook mooi hoe de oud bisschop je ontving. Toch wel een puntje: al die vrouwen die jij onderweg aantrok. Goed dat joke je straks weer in het oog kan houden. Hartelijke groeten van Wim
  13. Sophie:
    14 juli 2019
    Van harte gelukgewenst met deze prestatie, Jan, van Ruud en mij! Wat een onvergetelijke belevenis. We hebben zo meegenoten. Dankjewel voor je verhalen en schitterende foto's!
  14. Simon:
    14 juli 2019
    Hartelijk dank voor de prachtige verhalen en foto’s. Het heeft ons goed gedaan in deze periode van ziek zijn en herstel. Ben super trots dat ik je broer ben.
  15. Bert Uithol:
    14 juli 2019
    Proficiat met het bereikte doel. Groot respect, maar je weet je ook gezegend met een goede gezondheid en het uitblijven van blessures. We hebben genoten van je verhalen en prachtige foto’s. Goede vlucht Rome-Amsterdam gewenst en een warme hereniging met Joke.
    P.S. Dea en ik zijn eens in de St. Jan in Den Bosch geweest bij een opname van Nederland zingt, waar Mgr. Hurkmans ook aanwezig was. Is die oecumene niet te zien als een deelverhoring van de zuster in Rome?
  16. Marjan Uithol:
    14 juli 2019
    KEI GOED gedaan ome Jan!👍🏻 Dat zeggen inderdaad ‘wij’ Brabanders. Ik heb genoten van je prachtige verhalen en foto’s. Eigenlijk ‘baal’ ik wel een beetje dat je er ‘nu al’ bent, nu moet ik jouw verhalen gaan missen 🤭. Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan en de tijd van gaan, is nu gekomen ... lekker vliegtuig in, beentjes strekken (nou ja ... zover dit mogelijk is in een vliegtuig dan 😬) en tante Joke knuffelen. Tante Joke ... ook respect voor jou, 3 maanden zonder ome Jan (stiekem misschien ook wel lekker geweest soms 😜). Ik hoop jullie binnenkort weer in real life te zien! Ome Jan ... nogmaals ... bedankt voor je prachtige verhalen en foto’s en zoals we dat hier zeggen; HOUDOE EN BEDANKT! 😘
  17. Cees en Marchenka:
    14 juli 2019
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. De terugreis naar NL gaat wat sneller✈️ ! Maar, de prachtige verhalen blijven en worden hele mooie en bijzondere herinneringen. Het was een genot om je te volgen.
  18. Jenneke:
    14 juli 2019
    Jeetje Jan, het zit erop! Ongelofelijk wat je gedaan hebt. Ik ben zo super 'trots' op jou; you did it! Zoals iedereen heb ik genoten van de verhalen en de prachtige foto's en ik zal dat ook zeker gaan missen. 'k Ben ook benieuwd wat voor een effect zo'n reis nu verder op je leven heeft, want je hebt zoveel gezien én meegemaakt dat je vast nieuwe inzichten op het leven gekregen hebt. Nu veilig thuis komen en nagenieten! Sterkte met het weer 'aarden' in Zoetermeer. Want wat is 'thuis' zijn nou eigenlijk....? Een warm welkom / weerzien zal het zeker worden!
  19. Anneke:
    14 juli 2019
    Jan, wat een enorme prestatie. Chapeau!
    En wat heb ik genoten van al je mooie, interessante en boeiende verhalen. En natuurlijk ook van je prachtige foto's.
    Hoop je spoedig weer te zien bij een van onze 'eenvoudige' twintig kilometer tochten .... ;-) (met nieuwe schoenen???)
  20. Andries:
    14 juli 2019
    Van harte gefeliciteerd, Jan, met het bereiken van de eindbestemming van je voettocht. Met respect heb ik het gevoelsmatig allemaal meegemaakt aan de hand van je prachtige verhalen, die werden ondersteund door een grote variatie aan foto's. Fijn dat je nu weer thuis kunt "landen".
    Een goede thuisreis gewenst.
    (Enne.. oud-bisschop Anton Hurkmans was voordien een geliefde pastoor in Waalwijk....)
  21. Cobie en Aad:
    14 juli 2019
    Jan, gefeliciteerd met het volbrengen van je reis. We hebben genoten van je verhalen en je foto’s. Soms kwamen er herinneringen naar boven van onze vakantie in Italië. Jammer wel, dat je ontvangst in Rome zo lauw was, echt niet wat je hebt verdiend na zo’n lange voetreis. We hopen dat de ontvangst in Nederland hartelijker zal zijn, maar daar twijfelen we niet aan. We hopen je snel weer te zien. En voor Joke, het zal weer even wennen zijn met een man in huis. Maar hij is in goede handen.
  22. Marjon:
    14 juli 2019
    Petje af Jan!! En nu afkicken😜. Hoe dan ook, deze ervaring neem je de rest van je leven mee. Heel bijzonder en leuk om vanaf de zijlijn met je op te lopen door je mooie verteltrant. Dankjewel!
  23. Kees:
    14 juli 2019
    Van harte gefeliciteerd Jan! Petje af. Ik denk dat je een prachtige ervaring hebt opgedaan waar je altijd met veel plezier aan terug zult denken. Ben benieuwd wat je nieuwe onderneming wordt😉
  24. Ben:
    Beste pelgrim ...

Fijn dat je heelhuids bent gearriveerd in Rome.
    Het is niet de afsluiting van een pelgrimstocht,
    maar het begin van een ander leven!
    De landschappen, de ontmoetingen en indrukken.
    Deze blijven en beïnvloeden elke dag na deze...
    Koester de herinneringen aan de prachtige tijd
    op de route van De Weg van de Franken!
    Pelgrimsgroet
    Ben Teunissen, auteur wandelgidsen
  25. Kees Hakkenberg:
    14 juli 2019
    Jan, mooi dat je op je bestemming bent aangekomen. Ik mag hopen dat Rome niet jouw bestemming is, want het is er een Jan-boel. Ook ik heb me verbaasd over de troep langs de weg en later in de stad. Navraag op onze camping in Rome leerde dat het o.a. te maken heeft met de belasting op huisvuil. Mensen dumpen het liever dan er geld voor te betalen. Je gaat je eigen land weer opnieuw waarderen…
    Ik ben benieuwd hoe je na al deze indrukken het normale leven weer gaat oppakken (voor zover jij een normaal leven leidt natuurlijk ;-) ). Kees had het vanmorgen in zijn preek o.a. over ont-moeten. Daar zit vaak de kunst om weer in het gareel te komen zonder van alles te moeten, maar er van te genieten. De ontmoetingen komen dan van zelf wel. Dat heb jij in ruime mate mogen beleven in deze tocht en mogelijk een van de meest boeiend ervaringen van deze tocht. Ik hoop er nog verhalen bij te horen.
    Prachtig om te lezen dat je de op de uitnodiging van Moeder-overste van de Zusters van Saint-Loup bent ingegaan en in de aan hun verwante kloosterorde in Rome hebt gelogeerd. En een beetje jammer dat Veronica niet werd toegelaten. Ik denk dat je haar had moeten voorstellen als de Heilige Veronica dan waren er waarschijnlijk deuren open gegaan die voor anderen gesloten blijven.
    Jan een goede vliegreis terug naar Nederland, ik hoop dat je weer een beetje kan aarden. Ik denk dat het wel gaat lukken als je het ontvangstcomité weer in de armen sluit.

Groet Kees
  26. Ton Lodders:
    14 juli 2019
    Het profiel van je zolen versleten maar die van je geest verdiept Jan. Het was een bijzondere ervaring met indrukwekkende beelden en momenten.
    Ook je slotwoorden zijn in dit verband veelzeggend, d.w.z. je bijzondere relatie met Joke. Het is een reis die je met z’n tweeën maakt............
    We gaan de verhalen en alles missen...............of heb je al weer iets op het oog?
  27. Wil de Graaf:
    14 juli 2019
    Jan, gefeliciteerd! Je hebt het gehaald en wat een mooie tocht is het geweest. Ik heb genoten van je verhalen en je foto's. Nu ben je weer thuis en dat zal wennen zijn. Misschien is het leven en wonen in Zoetermeer nog wel een grotere uitdaging dan de voetreis naar Rome. Gelukkig heb je hier wel je vrouw, kinderen en kleinkinderen om je daarbij te helpen. Welkom thuis Jan!!
  28. Marja vd Boomgaard:
    14 juli 2019
    Van harte gefeliciteerd Jan. Je valt nu in het bekende "gat". Maar deze ervaring en deze herinneringen neemt niemand je meer af. En thuis wacht je een hele schare die je graag helpen dat gat weer op te vullen. Op een afstand mochten we meegenieten via jouw verhalen en foto's. Dank je wel daarvoor. Goede reis naar huis, naar JOKE!!!!
  29. Bas Koster:
    14 juli 2019
    Jan, ik heb enorm genoten van je verhalen. Met zo veel details geschreven, scherp op de inhoud en veel humor heb je mij weten te boeien.

Gefeliciteerd met deze ongekende prestatie. Tot gauw in Zoetermeer! Rendez-vous The Old Pal :)
  30. Erwin van Niekerk:
    14 juli 2019
    Hartelijk gefeliciteerd Jan !!! Geweldige prestatie, prachtige tocht !
  31. Betty van der Plaat:
    Beste Jan
    Ik ben pas laat "ingestapt " met betrekking tot je reisverhaal maar ik heb genoten van je leuke verhaalstijl! En natuurlijk ook van harte gefeliciteerd met het behalen van je doelen!! Ik hoop je weer te zien bij onze 20 km wandelgroep ( dat is nu een eitje voor je!)
    Groetjes van Betty van der Plaat
  32. Loes Landlust:
    14 juli 2019
    Hartelijk Gefeliciteerd Jan. Heel veel respect voor jou. Emma kwam thuis met hele mooie verhalen.
    Nu lekker uitrusten en bijpraten met Joke. Groeten, Henk en Loes
  33. Angelique:
    14 juli 2019
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie Jan. Wat een avontuur. Ik heb genoten van je mooie verhalen en bijzondere ontmoetingen. Nu lekker genieten van de dierbaren thuis. Groetjes Angelique
  34. Kees Wesdorp:
    15 juli 2019
    Misschien ben ik één van de laatsten die reageer, maar dat is mij niet vreemd om het laatste woord te hebben. Van harte gefeliciteerd, Jan, dat je deze bijzondere pelgrimstocht hebt volbracht. Het ingaan in het Vaticaan blijkt heel anders te zijn dan het ingaan in Sion (Ps.84), waar de pelgrims verschijnen voor het aangezicht van de HERE, waarvan ik mij voorstel dat dit een onvoorstelbaar feest zal zijn. Mooi, dat jij bij jouw pelgrimstocht verhalen en beelden hebt gegeven, die een beetje indruk geven over wat de pelgrimstocht van ons leven is.
    Ik wens je nog veel na-genietingen toe en hopelijk ga je komen met een presentatie in verhaal en beeld, dat zal ongetwijfeld nog boeiender zijn om het uit jouw mond te horen. Nogmaals bedankt voor alle mooie foto's!
  35. Henk en Janni:
    15 juli 2019
    Mede namens Janni van harte gefeliciteerd met het bereikte doel. Fijn dat dat je geen last had van blessures en ook fijn waren je mooie verhalen en prachtige foto`s.
    Een pelgrim weet dat `alle wegen naar Rome leiden`, maar natuurlijk mag je daar ook weer weg naar huis; We hopen dat de terugreis goed is. Je zult hier zeer welkom zijn, nog nagenietend vele verhalen en belevenissen vertellen, en oh ja, predikanten hebben dus niet altijd het laatste woord.
  36. Diana Michels:
    15 juli 2019
    Jan, heel hartelijk dank dat ik heb mogen meekijken in de meest fantastische voetreis naar Rome! Toen Joke vertelde dat jij met de benenwagen naar Rome was afgereisd , moest ik meteen denken aan de welbekende bingoprijzengrap. Wat een prestatie Jan! En wat heb je een prachtig verslag iedere week geleverd. Geniet weer van het familieleven en doe Joke mijn hartelijke groeten.
  37. Machgiel:
    16 juli 2019
    Dag Jan, hartelijk dank dat je ons hebt laten delen in je inzichten en belevenissen. Het voelde alsof jij onze reisleider was die ons meenam op je ontdekkingstocht. En je reisgezelschap groeide gedurende de reis, ook ik ben pas ergens onderweg ingestapt. Het was ook boeiend om mijn medereisgenoten te leren kennen door hun commentaren. Hartelijk dank en van harte gefeliciteerd met je prestatie!
  38. Eric:
    16 juli 2019
    Hoi Jan, wat een topprestatie heb je geleverd. We hebben enorm genoten van je prachtige foto’s en mooie verhalen. Al die mooie ontmoetingen en indrukken waar je ons deelgenoot van hebt laten zijn. Heel bijzonder. Inmiddels ben je al weer thuis zal wel even wennen zijn. Maar Je bent weer bij je familie. Heel belangrijk.
  39. Hans Hooghart:
    17 juli 2019
    Beste Jan
    Gefeliciteerd met deze topprestatie.
    Ik heb erg genoten van je verhalen en prachtige foto's.
    Ik hoop dat we elkaar nog eens ontmoeten. Wie weet is er deze winter weer een mooie cursus in Rotterdam.
    Mocht je ooit nog eens een lezing over je tocht houden dan hoor ik dat graag.
    Hartelijk dank!
    Groet Hans Hooghart
  40. Evert Westrik:
    18 juli 2019
    Wat een prachtige foto's, Jan. En een mooie ontmoeting in de kerk van de Friezen. Met monseigneur Hurkmans.
    God behoede je op je verdere pelgrimstocht!
  41. Jeroen:
    22 juli 2019
    De verhalen zijn klaar....jeetje Jan...een grote buiging voor jou en je prestatiw. Wij zijn zo enorm trots op jouw.....Joke! Het is gedaan met je rust , hij is terug 🤣 . Petje af man. Als je bijgekomen.ben kpm je een lekker glas wijn en een maaltijd halen die. Je nog niet ie kent, oesters of zo. Uiteraard met lieve joke. 💋❤