Naam:
787
Video’s:

Over mijn reis

Route Via Francigena

Via Francigena, voetreis van Canterbury naar Rome (april - juli 2019)

De Via Francigena  is van oorsprong een middeleeuws netwerk van wegen dat reizigers uit de Britse eilanden, de Lage Landen en Frankrijk, in de middeleeuwen naar Rome leidde. Historici, en ook de Association International Via Francigena (AIVF) laten de Via Francigena beginnen in Canterbury, vanwaar bisschop Sigeric in het jaar 990 naar Rome vertrok. Van zijn reis hield hij een dagboek bij van de route op zijn terugreis uit Rome. Dit boek werd in juli 1985 ontdekt door de antropoloog Giovanni Caselli en vormde de basis voor een moderne pelgrimsweg naar Rome. In 2004 is de Via Francigena ook als belangrijke historische weg erkend door de Raad van Europa. De Via Francigena is ongeveer 2200 kilometer lang en leidt uiteindelijk naar het graf van de apostel Petrus in de Sint-Pietersbasiliek in Rome. De opgave van de afstand bij de kaart (1500 km) klopt niet omdat dat de afstanden tussen de overnachtingsplaatsen hemelsbreed zijn en dus niet de gelopen routes.

Eerder, in het najaar van 2017, heb ik een voetreis gemaakt van Saint-Jean-Pied-de-Port in het zuiden van Frankrijk naar Santiago de Compostela in Spanje en vandaar naar de kustplaatsen Muxia en Finisterre. Deze route wordt genoemd Camino Frances. De bestemming van deze pelgrimstocht is het graf van de apostel Jacobus in de Kathedraal van Santiago de Compostela. Tijdens deze tocht ontmoette ik iemand die een aantal jaren eerder een pelgrimstocht van Canterbury naar Rome had gelopen. Het reisverslag dat ik kort daarna toegezonden kreeg was mede de aanleiding om ook mijn voetreis naar Rome te starten in Canterbury.

Van de Camino Frances naar Santiago heb ik geen reisblog maar wel een fotoverslag. Voor geïnteresseerden hierbij de link: https://janvanderkruk.smugmug.com/Camino-de-Santiago-2017/Camino-de-Santiago/

E-mail: [email protected]

Bezochte landen

Ik heb 6 landen (3%) bezocht:

Frankrijk, Italië, Nederland, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland.