Toscane

24 juni 2019 - Lucca, Italië

De Apennijnen heb ik achter  de rug. Het was er mooi, maar het waren ook de zwaarste etappes toe nu toe. Aan het klimmen en dalen leek geen einde te komen. Wat dat betreft zal het in Toscane makkelijker zijn. Alleen, de laatste weersverwachtingen geven aan dat het heel warm gaat worden deze week. Dat wordt dan vroeg vertrekken s morgens en misschien wat kortere etapppes lopen.

Zaterdag ben ik aangekomen in Pietrasanta in het noorden van Toscane. Wat een prachtig, bruisend stadje! Ik had er nog nooit van gehoord. In de  kerk 'Chiesa di Sant'Agostino' aan het centrale plein was een trouwdienst aan de gang. Mooi om te zien met zoveel mooie en mooi geklede mensen. s Avonds was er een festival met muziek en dans en ook 2 alpenhoorns. Een mooie sfeer creëren, dat kunnen die Italianen wel.  Ik logeerde in Pietrasanta in Casa diocesana "La Rocca", vlak achter de kerk in het hart van de stad. Een fantastische locatie! Er zijn in Italië veel meer mogelijkheden voor pelgrims om te overnachten dan in Frankrijk en Zwitserland. Er zijn hier dan ook veel meer wandelaars onderweg. Veel pelgrims lopen allleen het Italiaanse deel van de Via Francigena. Er zijn er niet zo veel die in één keer van Canterbury naar Rome lopen.  Ik merk dat als ik mijn pelgrimspaspoort toon bij het inchecken in hostels. Een paar dagen geleden wilden de vrijwilligers van de parochie die het hostel beheren en een paar andere pelgrims zelfs met mijn pelgrimspaspoort op de foto :)

In Pontremoli een bijzondere overnachting in kasteel, Ostello Castello del Piagnaro, met een prachtig uitzicht over de stad. In het kasteel is een museum gevestigd en een klein gedeelte wordt gebruikt als overnachtingsplaats voor pelgrims. Na sluitingstijd van het museum gaat het kasteel op slot en ik kreeg dan ook een sleutel van het hek in de toegangspoort. Dat is wel een heel aparte ervaring als je s avonds terugkomt uit de stad en als 'kasteelheer' het hek open maakt en weer afsluit om vervolgens naar je kamer te gaan. In de kamer waren nog de originele vensterbanken in de dikke buitenmuur. Vroeger zat men in zo'n vensterbank om gebruik te maken van het daglicht.

De afgelopen dagen heb ik veel andere pelgrims ontmoet. De meesten spreken wel Engels en het is leuk om elkaars verhalen te horen. Er waren Finnen, Australiërs, Portugezen, Italianen en John uit Maine (USA). Hij vertelde een boeiend levensverhaal. Hij fietst de Via Francigena en het is daardoor helaas een eenmalige ontmoeting. Wonderlijk genoeg ontmoette ik hem de volgende dag toch weer.

Marco, de Italaan met wie ik een aantal dagen ben opgetrokken, stuurde me een YouTube filmpje om m'n Italiaans te oefenen ;). Behalve het prachtige Italiaans vond ik ook de inhoud mooi. Het is Engels ondertiteld. Voor wie nieuwsgierig is geworden, hierbij de link:

Italiaans leren heb ik na het zien van het filmpje maar opgegeven :).

Oh ja, een paar volgers waren enigszins teleurgesteld omdat ik gebruik heb gemaakt van een veerbootje om te rivier de Po over te steken. Ja mensen, ook van Dover naar Calais heb ik moeten varen. Ik heb nog even overwogen om de Po zwemmend te bedwingen maar gezien het gewicht van mijn rugzak en de sterke stroming zou Rome voorgoed op mij hebben kunnen wachten ;).

1. Christiaan:
    24 juni 2019
    Een heel mooi verhaal weer Jan! Leuk om te lezen . Die Apennijnen zien er schitterend maar zwaar uit ! Mooi dat filmpje van Roberto Benini. Ben benieuwd naar je volgende belevenissen , rustig aan met dat warme weer !!
  2. Judith:
    24 juni 2019
    ‘t Wordt hier ook een tropische week, dus ik voel met je mee! Rustig aan doen en veel rust nemen hoor! Groetjes van ons allemaal!
  3. Els Diepenbroek:
    24 juni 2019
    Weer een mooi verhaal en een belevenis als kasteel heer.
    Doe rustig aan met die warmte.
    Mooie foto's
  4. JanPeter:
    24 juni 2019
    Ook deze keer weer fantastisch Jan. Goed te zien dat je je ook laaft aan de mooie, dieprode Italiaanse wijn. Het lijkt wel of je steeds harder loopt. Toscane al! Prachtige stadjes, maar vaak wel boven op een heuvel. . . Loop je trouwens nog steeds op je eerste schoenen?
  5. Marien en Erika:
    24 juni 2019
    Het geeft te denken dat men niet met jou maar met je pelgrims stempelkaart op de foto wil... Ze herkennen je blijkbaar niet gelijk als kasteelheer!
    Geniet van Toscane. Wellicht kom je nog wat Etruskische hoogtepunten tegen op je pad.
    Groet,
    Erika
  6. Bert Uithol:
    24 juni 2019
    Om nu na een poging de Po te bedwingen als Sint Johannes bij Sint Pieter te moeten worden bijgezet....
    Nee, loop dan maar liever de reis verder af. Sterkte met de hitte en een goed vervolg.
    Groetjes Bert
  7. Simon:
    24 juni 2019
    Het verhaal verteld niet of je als kasteelheer nog een ballade in de in de vensterbank voor Joke hebt gezongen.
  8. Marjan Uithol:
    24 juni 2019
    Hmmm ... ze willen met je paspoort op de foto ... en jij dan? Ik hou verder mijn gedachte maar voor me 😜 In Nederland is het tropenweer, heb het met je te doen ome Jan. Zet hem op en ik kijk uit naar je volgende verslag 👍🏻
  9. Hans Ziedses:
    24 juni 2019
    Alom grote bewondering voor je prestaties, zowel bij de mensen die je onderweg ontmoet, als bij je volgers. Wat een schitterende verhalen en foto’s krijgen we week na week weer te zien.
    Sterkte met de hitte.
  10. Marja vd Boomgaard:
    24 juni 2019
    Leuk dat je ons allemaal zoveel laat meebeleven van je tocht. Respect voor wat je doet Jan. De foto's zijn prachtig. De schilderachtige steegjes met de typisch Italiaanse huizen zijn stuk voor stuk plaatjes. Hopelijk wordt het niet al te warm voor je om te lopen. Neem je tijd en vooral je rust. De stal kun je nog niet ruiken, maar dat hoeft ook niet. Er is nog veel moois te zien en mee te maken. Succes!!
  11. Sophie:
    24 juni 2019
    Heel veel sterkte Jan! We hebben weer genoten van je verhaal en foto's.
  12. Rita Rondeboom-Krop:
    24 juni 2019
    Nee Jan, zwemmen met die hele handel op je rug is misschien nog iets te hoog gegrepen. Ik raad het af. Eerst nog ff oefenen ;-)
    Als het warm is, genoeg drinken en af en toe iets zouts eten of drinken. En verder rustig aan. Als je vlekken begint te zien had je al veel eerder moeten stoppen ;-) !
    Sterkte en geniet!
  13. Kees Wesdorp:
    24 juni 2019
    "Chiesa di Sant' Agostino", Kerk van de heilige Augustinus. Vertrouwd die naam. Bedankt voor je meevoerende verhalen en voor de prachtige foto's! Uithoudingsvermogen toegewenst bij je reis door de hitte. Hopelijk veel schaduwplekken onderweg!
  14. Jenneke:
    24 juni 2019
    Nou Jan, ik heb het zeer met je te doen; wandelen in die hitte! Pfffff.....
    Het is zelfs hier in Den Haag 'maar' 30 graden en ik woon al in een soort mortuarium (alles dicht in de hoop het wat koel te houden), laat staan een wandeling te maken.
    Maar ik geniet met volle teugen van al je belevenissen hoor!
    Zet 'm op en laat je niet gek maken :-). Liefs en een mooie week toegewenst.
  15. Jenneke:
    24 juni 2019
    By the way, over een uurtje of twee finished Maarten van der Weijden van zijn 11-steden zwemtocht. Als je ziet wat een circus dit geeft in Friesland dan ben ik héél benieuwd hoe JIJ straks binnengehaald wordt in Nederland! Whahaha, LOL!
  16. Ton Lodders:
    24 juni 2019
    Hey Jan, Het is maar nauwelijks te vatten wat een afstand je hebt afgelegd. Respect voor je doorzettingsvermogen. "Coole" voortzetting van je mega avontuur.
  17. Kees Hakkenberg:
    24 juni 2019
    Hoi Jan, mooi verhaal weer, met name over boeiende mensen en hun verhalen. Ik denk dat je hier veel stof krijgt om onderweg over na te denken. Zeker zo'n ontmoeting als met John. Hij vertelt zomaar zijn levensverhaal aan jou, hoe bijzonder. Mocht je hem toch weer treffen, vraag dan s.v.p. de fietsroute op, daar ben ik wel geïnteresseerd in.
    W.b. de Apennijnen ik herken de ervaring als het zwaarste deel van de route. Toscane is daarentegen voornamelijk vlak, maar het zal zoeken zijn naar de schaduw om in te lopen.
    Wat een schitterend filmpje stuurde je door. Ik had overigens al opgegeven Italiaans te leren, maar ik heb wel ervaren dat de Italianen het waarderen als je een paar woorden kent.
    En dan nog een tip voor als je het wandelen over water niet beheerst: Lees de verhalen nog eens na; Hoe kwam Mozes door de Rode zee? En het verhaal van de mantel van Elia. Succes Jan, maar houd altijd een reddingsvest bij de hand.
    Weer een mooie week gewenst en leg het vooral weer fotografisch vast. Schitterend om te bekijken!
    Voor nu Amarsi, Groet Kees
  18. Bas Vis:
    24 juni 2019
    Jan, succes komende week met de warmte( misschien is zwemmen helemaal nog niet zo’n gek idee) 😂
    Fijn om te horen dat het allemaal Goed gaat.
    Groet, Bas
  19. Andries:
    25 juni 2019
    Wat een fantastisch avontuur, Jan!
    De herinnering zal straks onvergetelijk zijn.
    Sterkte gewenst voor de komende warme dagen.
    Hopelijk houden de voetjes het na zo'n lange en intensieve wandeling het vol.
  20. Veronica O Connor:
    25 juni 2019
    When I walked from Canterbury to Rome in 2002 in 3 months, I met only one pilgrim Christian who was riding the way on bicycle, we met in Vertralla. I remember staying with the sisters in their convent behind the church in Piestranta - such happy memories and happy for you meeting many pilgrims in 2019 seventeen years after my own pilgrimage. Let me know when you arrive in Rome or maybe I can walk the last day xxx
  21. Cobie en Aad:
    25 juni 2019
    Hallo Jan, het was weer genieten van je prachtige verhalen en dito foto’s. In gedachten kunnen we zo de hele tocht met je mee lopen. Je bent nu in 1 van de mooiste gebieden van Italië, maar de warmte zal het wellicht heel zwaar maken. Op eerdere foto’s zagen we, dat je ook de paraplu bij je hebt. Zet die op om nog wat beschutting te hebben in het open landschap. Het wordt nu echt aftellen voor de laatste paar honderd kilometer. Wij zagen pas bij de Nederrijn een groot bord bij een middeleeuws park, waar een prent op stond van Asterix en Obelix op Via Appia op weg naar Rome. Zo oud is deze route dus al. We wensen je nog heel veel succes en blijf ons verrassen met je foto’s en verhalen.
  22. Rita Rondeboom-Krop:
    25 juni 2019
    Heb je filmpje op youtube gezien; precies wat ik elke dag denk.
    Duim omhoog!
  23. Riaan:
    25 juni 2019
    Je bagage zal je onderweg wellicht zwaarder en zwaarder gaan aanvoelen. Maar hoe verlichtend moet de bagage aanvoelen, die je er onderweg bijverzamelt..?! Ik kan me er nauwelijks een voorstelling van maken! Wat een reis Jan, wat een ontmoetingen, wat een overnachtingsplekken. Meer dan prachtig!
  24. Ron:
    25 juni 2019
    Dank voor je mooie verhalen en foto's, Jan.
    Respect voor je prestatie. Ik kan me nog geen voorstelling maken van jou als kasteelheer, wel als sleutelhouder, een soort portier dus. En dat Italiaans? Nog moeilijker dan Hebreeuws? Hartelijke groet en een mooi vervolg gewenst!
  25. Anky Rijneveld:
    27 juni 2019
    Hey Jan.
    Wat een mooie verhalen en foto’s van je wandelreis. Een tijd je niet gevolgd, maar ga vanaf nu het proberen. Komt omdat ik Joke sprak op de reünie/Malta.
    Veel mooie wandel momenten de komende tijd.
  26. Jeroen:
    3 juli 2019
    Jan, bedankt voor.weer even over je schouder mogen meekijken. Succes met de warmte