Rijstvelden

10 juni 2019 - Gropello Cairoli, Italië

De afgelopen week is het landschap geleidelijk aan veranderd. Van het hooggebergte via de vallei van Aosta, met steeds lager wordende bergen, naar een vlak landschap. Hier beginnen de rijstvelden. Op zich mooi om te zien maar het is vrij eentonig en na een aantal dagen is het wel genoeg. Overigens zijn er in die streek wel mooie oude stadjes zoals Pont-Saint-Martin, Ivrea en Vercelli. De foto's spreken voor zich. In de rijstvelden zijn veel mooie vogels en ook heb ik otters gezien. Helaas ook veel muggen.

In Ivrea wilde ik de kathedraal  bekijken. De deur waardoor ik naar binnen wilde gaan zat dicht. Ik vroeg aan een mevrouw die op het plein voor de kerk op een bank zat of de kathedraal misschien gesloten was. Dat was niet zo maar de ingang was aan de andere kant. Ze zou het me wel even laten zien en liep mee. Vervolgens kreeg ik van haar een uitgebreide rondleiding door de kathedraal en de crypte en werd ik voorgesteld aan de priester. Ze vertelde dat er nog meer mooie kerken en andere interessante bouwwerken in de stad te zien waren. Uiteindelijk werd het een stadswandeling van meer dan een uur. Daarna moest ze terug naar de kerk. Ze vertelde dat ze onderwijzeres is en daarnaast theologie studeert. In de Rooms-Katholieke Kerk kan ze daar als vrouw niets mee, maar het is haar passie. Het was een leuke ontmoeting.

In Italië kom je veel meer pelgrims tegen dan in Frankrijk en Zwitserland. Inmiddels is er al een aardig clubje bekenden die je steeds weer tegenkomt in een hostel of gewoon onderweg. De meesten zijn Italianen. Begin van de week ontmoette ik Antonio uit Argentinië. We kwamen elkaar tegen en het viel me op dat er een fietshelm aan zijn rugzak hing. Hij spreekt vrijwel geen Engels maar met behulp van Google Translate kon hij me uitleggen wat daarvan de reden was. Hij was in Santiago de Compostela in Spanje gestart voor een fietstocht naar Rome. Dat ging goed tot Barcelona, daar is zijn fiets, compleet met tassen, gestolen. Hij was alles kwijt behalve een kleine tas met persoonlijke bezittingen  en zijn fietshelm. Een groot drama natuurlijk, maar hij gaf de moed niet op en besloot om zijn fietstocht om te zetten naar een voettocht. Met de bus vertrok hij naar Zwitserland om daar de Via Francigena op te pakken. Hij heeft nu een wandeluitrusting met een fietshelm als souvenir. Hij zei: Ik kijk niet achterom naar wat er is gebeurd maar geniet nu van mijn voetreis. Veel bewondering heb ik voor Antonio!

Over de afstand die ik inmiddels heb gelopen bestaan wat misverstanden. Dat komt omdat ik in mijn blog alleen de overnachtingsplaatsen invoer en niet de complete tracks. Reislogger berekent vervolgens hemelsbreed de afstanden tussen de ingevoerde plaatsen. Dit resulteert in een kleinere totaal afstand dan de werkelijkheid. Niet zo belangrijk, Rome is gewoon heel ver lopen ;)

Aanvankelijk dacht ik veel tijd te hebben om te lezen en naar muziek te luisteren. Maar dat valt tegen. Na de dagelijkse wandeling ga je naar de overnachtingsplaats om in te checken. Dan douchen en meestal wat kleding wassen. Vervolgens de volgende dag voorbereiden. Waar loop ik morgen heen en waar kan ik overnachten om vervolgens te reserveren. Dat kost best veel tijd. Ook wil je wat drinken en praten met andere gasten en als je in een interessante stad bent dan wil je die ook nog bekijken. Af en toe moeten er wat boodschappen gedaan worden. Na het eten hooguit nog iets drinken en dan naar bed. Het klinkt misschien vreemd maar rust heb je eigenlijk alleen tijdens de wandeling zelf. Muziek luister ik soms met oordopjes. Van Simon kreeg ik bij vertrek een door hem samengestelde Spotify afspeellijst met de toepasselijke titel To Meditate. Een heel gevarieerde lijst van pop tot religieus, maar vrijwel alles met teksten die ergens over gaan. Als voorbeeld een stukje tekst uit een song van Leonard Cohen; 'There is a crack in everything, that's how the light gets in', uit Anthem. Of van Boudewijn de Groot; 'De aarde zwaait open, ik zie haar lopen in mijn eigen groene gras', uit Eva. Kortom, veel teksten waar je heerlijk op kunt kauwen. Wat ik ook leuk vind is tekst die taalkundig eigenlijk niet klopt zoals 'Un-break my heart' en 'Un-cry these tears' van Toni Braxton. Tijdens het wandelen maak ik daar soms variaties op; 'Un-walk my feet' of 'Un-wear my shoes, I don't want them to lose'. Thuis gaat dat wel weer over. ;)  Bedankt voor je lijst Simon!

Dit was het voor deze week. Op naar de Povlakte.

1. Els Diepenbroek:
    10 juni 2019
    Ik vind het geweldig wat je doet.
    Hele mooie foto's.
    Veel plezier met je verdere wandeling en ontmoetingen
  2. Bert Uithol:
    10 juni 2019
    Zo’n dief van de fiets moest eens weten wat voor ellende er veroorzaakt wordt. De wijze waaropAntonio er mee omgaat, getuigt van een sterk karakter en een goed hart.
    Meestal dacht ik: de vogels hebben hun nesten, maar de pelgrim weer niet waar hij zijn hoofd te rusten zal leggen.....Uit jouw mail blijkt meer planmatigheid. Jan, zet hem op. Nog een heel eind, maar “je ruikt de stal” en zeker als je de eerste borden Rome ziet. Shalom:Bert
  3. Marjan Uithol:
    Ik geniet van je verslagen ome Jan 😄
    Je doet het toch maar ‘even’; respect!
    Succes weer met de verdere wandeltocht en je mooie muzieklijst van Simon ... Enne ... probeer niet teveel mee te zingen he, ik vrees dat je de verdere reis dan alleen doorbrengt 😜😝😉
    Houdoe 😘
  4. Judith:
    10 juni 2019
    Heerlijk zitten lezen en je foto’s bekeken. Elke week weer een klein feestje. Nooit geweten dat er rijstvelden waren in Italië! Zo leer je nog eens wat. Heb een goede week en tot blogs!
  5. Evert Westrik:
    Het lied Eva, lang geleden dat ik dat beluisterd heb. Brengt je dichtbij een ervaring van het opgenaan van de werkelijkheid die we zomaar instappen zonder helemaal te doorgronden wat er met ons gebeurt.
    Ons leven is een pelgrimsreis.
    Dank je wel, Jan, voor je mooie ervaringen die je met ons wilt delen.
  6. Jeroen:
    10 juni 2019
    Heb weer genoten van je verhaal met foto's wat een avontuur is het toch. Groot respect.coor je jan. Op naar volgende week
  7. Hans Ziedses:
    Weer een schitterend verhaal, Jan, en dito foto’s. Geweldig advies van Antonio, niet terug- maar vooruitkijken. Ik geniet met volle teugen van je verhalen en gedachten en kijk al uit naar de volgende aflevering. Sterkte!
  8. Bas Vis:
    10 juni 2019
    Mooi verhaal weer pa. En een goede reis komende week! Groet
  9. Simon:
    Keek zaterdag al uit naar nieuwe foto’s en een verslag. Nu weer zo’n prachtig verhaal. Wat een respect voor Antonio dat je dit kan als alles van je gestolen is. En wat een sterk karakter om zo de draad weer op te pakken.
    Kijk nu alweer uit naar je volgend verhaal, je maakt hier veel mensen blij mee. Sterkte op je reis.
  10. Christiaan:
    10 juni 2019
    Jan, in 1 woord: GE WEL DIG !!!!!
  11. Xandra van der Kruk-Ras:
    Goede reis verder!
  12. Arjan:
    Mooi verhaal weer, Jan.
  13. Kees Hakkenberg:
    Jan het moet niet gekker worden, rusten terwijl je wandelt :-) Maar het tekent denk ik de echte wandelaar. Ik zou niet graag in jouw schoenen staan,want ik ben voor het fietsen geboren. Ik moet er dan ook niet aan denken dat mijn fiets met volledige uitrusting gestolen zou worden en dat ik de tocht verder lopend zou moeten voortzetten. Diepe bewondering voor de mentale spankracht van Antonio.
    Prachtig belevenis met de Italiaanse juffrouw. Dat doen mensen dus maar gewoon!
    W.b. de verandering van het landschap; de foto's spreken boekdelen. Wat een verschil de eerste foto's nog in een bergachtige omgeving en de latere eentonige rijstvelden. Ik kan me voorstellen dat je het wel gezien hebt. Gelukkig zit de Povlakte er aan te komen ;-)
    Weer een mooie wandelweek toegewenst, met mooie ontmoetingen.
    Groet Kees
  14. Ron:
    10 juni 2019
    Wat een prachtig relaas weer Jan! Ik geniet van je reisverslag en de prachtige foto’s erbij!
  15. Angelique:
    11 juni 2019
    Weer genieten van je verslag en foto's
  16. Rita Rondeboom-Krop:
    Wat een mooi verhaal weer. En bijna iedere keer ontmoet je iemand die zich voor je inzet, je helpt, je iets vertelt waar je je aan kunt optrekken.
    Foto ' s zijn prachtig.
    Dankjewel!
  17. Wil de Graaf:
    11 juni 2019
    Jan, je verbaast me elke keer weer. Wat een prachtige verhalen, ontmoetingen en foto's. Wat heb je een energie en doorzettingsvermogen. Met veel genoegen volg ik je blog. Ik ben stiekem toch wel jaloers op je. Voor volgende week wens ik je veel zegen, zon (niet te veel dat is ook niet prettig) en mooie mensen met wie je kunt meelopen.
  18. Eric:
    Hele interessante verhalen en prachtige foto's onder meestal ideale omstandigheden. Wat een belevenis moet dit voor je zijn. Heel mooi dat je ons op deze manier mee laat genieten. Heel veel succes tijdens je verdere reis in Bella Italia.
  19. Ton Lodders:
    13 juni 2019
    Mooie tekst van Leonard Cohen,
    gelukkig mogen we kwetsbaar zijn.
    Opbeurende troost als je er evt. een keer
    doorheen zit. Voorlopig ga je als een speer! Meelevende groet,
  20. Paola scarsi:
    11 juli 2019
    Hi Jan. I met you this morning near ancient ruins of Vejo. I am the Italian photographer with grey car. Nice reading your diary. Buon cammino, Paola